15.9.2017

Puolitoista kuukautta vegaanina

Olen ollut (päälle) puolitoista kuukautta vegaanina ja se on ollut ilman muuta merkittävin omaa elämäni koskeva päätös. Päätös, jonka kautta tunnen olevani taas jälleen sellainen ihminen kuin mitä haluan olla. Toivottavasti löydän tulevaisuudessakin sellaisia polkuja. Veganismi on nyt yksiä niistä.

Kehoni on muuttunut todella paljon veganismin myötä. Olen saanut apua iho-ongelmiin, sillä aiemmin minulla oli tummia läiskiä ja finnejä yläselän ja olkapäiden alueilla. Samaten naamani on puhdistunut punaisuudestaan ja puhtauden huomaa muutenkin.
Pikkuvarpaani ovat aina olleet valkoisessa töhnässä. Mutta veganismin myötä ns. normaali kynsialue on alkanut tulla esiin eli varpaat ovat muuttuneet puhdistumisen myötä ihon ja kynnen värin mukaisiksi.
Kynteni ovat vahvistuneet ja hiuksianikaan minun ei tarvitse enää pestä joka toinen päivä. Rasvaisuus on vähentynyt ja voin pitää toisenlaista pesuväliä.

Mitä taas tulee henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin, en koskaan olisi voinut kuvitella voivani tuntea näin. Aamut ovat aina olleet vaikeita, koska olen ollut niin tokkurainen ja väsynyt. Ylipäätään jaksaminen on ollut toisenlaista ja samaten on ollut motivoinnin puutetta ihan kaikkeen tekemiseen. Nykyään aamuni ja päiväni ovat ihan toisenlaiset, koska vireystilani on noussut paljon energian myötä. Saan paljon enemmän aikaiseksi, kun voin hyvin. En enää valittele sitä, miten en jaksa tai ei kiinnosta. Elän siis paremmin. Myös jonkinlaista kestävyyttä ja voimaa on tullut enemmän, kun kauppareissut jalan tuntuvat helpommilta ja kevyemmiltä.
Lisäksi perusolemuksenikin säteilee ja hehkuu uudenlaista elinvoimaa, mikä näkyy ulospäin.

Sekasyöjänä pidin välillä Finellin ruokapäiväkirjaa ja välillä olen vertaillut sitä nykyiseen syömiseeni. Olen huomannut, että esim. suola-arvoni eivät ole nykyään millään kaksinkertaiset. Syön monipuolisemmin ja saan eri aineita enemmän.

Olen katsonut Netflixistä erilaisia dokumentteja mm. Forks Over Knives, What the Health ja Cowspiracy. Ne ovat muuttaneet minua ja ajatusmaailmaa niin paljon, etten hyväksy tehotuotantoa missään muodossa ja en halua koskaan tukea kyseistä toimintaa.
Sanoisin, että veganismin ainoa huono puoli liittyy kaiken pahan oivaltamiseen ja tietämiseen. Se kaikki on läpi päivittäisessä elämässä, kun ihmisille valehdellaan rahan ja muiden arvojen takia.

Jaksan silti uskoa hyvään, koska tieto lisääntyy ja sen myötä ihmiset alkavat tehdä toisenlaisia valintoja. Siksi kaikki vähentäminen on hyvästä, mutta arvomme ei kuitenkaan määriydy siitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti