16.10.2017

Tuoreus on se juttu

Olen jo jonkin aikaa ollut rakastunut tuoreisiin vihanneksiin. Joskus keväällä ostin vielä kukkakaalia ja parsakaalia pakasteina. Mutta päädyin kesällä ostamaan edellä mainittuja vihanneksia tuoreina. 

Maku on huomattavasti erilainen, jos vertaa pakasteisiin. Pakasteissa makuelämys on aika vesimäinen ja muutenkin tylsä. Tuoreissa vihanneksissa taas tulee se ihan oikea, aito maku ja rapeus esiin. Mielikuvani parsakaalistakin on muuttunut, kun vasta tällä iällä maistoin sitä tuoreena ihka ensimmäistä kertaa. Eli pakasteet hyvinkin peittävät sen oikean ilmeen. Tällä hetkellä ostan ainoastaan pinaatin pakasteena, kun käytän sitä suhteellisen paljon. Tietystihän talvella ei edes välttämättä ole mahdollista saada sellaisia tuotteita kuin mitä kesällä. Mutta silti pyrin välttämään pakasteita.

Omalla tavallaan ruuanlaittonikin on kehittynyt eteenpäin. Olen mm. keittänyt bataatteja sekä punajuuria. Punajuurien keittäminen onkin ollut pitkäjänteisempää hommaa, mutta olen tehnyt siinä ohessa kaikkea muuta. Tällöin punajuuret ovat valmistuneet kuin itsestään. Bataateista taas on tullut varsin herkullisia keitettyinä ja ne tuovat mukavaa vaihtelua perunalle. Keittoaika kun on aika sama.

Olen myöskin keksinyt laittaa porkkanoita uuniin sen sijaan, että söisin niitä vain yksitellen pussista. Oikeastaan uuniruokia on tullut tehtyä enemmänkin ja olen hyödyntänyt perunaakin paljon.

Viime vuonna söin soijapaloja joskus. Lopulta en pahemmin, kun sain niistä vain ihan ok:n makuista. Viikonloppuna mieheni keksi uittaa soijapaloja enemmän vedessä. Kuitenkin vesi haihdutettaisiin kunnolla pois. Kokeilin tänään kyseistä tapaa ja en voi sanoa kuin, että älyttömän hyvää. Soijapalojen tunkkainen maku lähti ja paloista tuli oikein pehmeitä. Aiemmin minulla oli ongelmana soijapalojen kovaksi jääminen ja makukaan ei ollut niin erinomainen. Ihanaa sisällyttää nämä taas omaan syömiseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti